Artikelen

Multidimensionele benadering van stemproblemen bij (aanstaande) leerkrachten

  • L.F.P. Meulenbroek Centre for Language and Cognition (CLCG), Faculty of Arts, University of Groningen

Samenvatting

Internationaal wordt het beroep van leerkracht gezien als bijzonder belastend met veel stemproblemen (Vilkman, 2000; de Jong et al. 2006, 2009; Smith et al. 1998; Roy et al. 2004). Met name vrouwelijke leerkrachten ervarenmeer en vaker stemproblemen dan andere professionele beroepssprekers. Stemstoornissen binnen een spreekberoep zijn vaak complex en multifactorieel van oorsprong, wat maakt dat de logopedische begeleiding multidimensioneel dient te zijn. Specifieke individuele aandacht vanuit een stemergonomische filosofie moet leiden tot een logopedische begeleiding die meer is dan techniektraining. Dit artikel geeft een voorbeeld van een individuele, holistische stembegeleiding bij bewuste, toekomstige beroepsprekers op de lerarenopleiding.
Gepubliceerd
2013-06-14