Artikelen

Spraakverstaan in achtergrondlawaai bij kinderen

Auteurs

  • J.H. Pape Audiologisch Instituut, Academisch Ziekenhuis Groningen

Samenvatting

Bij sommige kinderen die problemen ondervinden met de auditieve waarneming wordt bij gewoon klinisch audiologisch onderzoek geen aanwijzing gevonden voor het bestaan van een gehoorverlies. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat deze kinderen gevoeliger zijn voor de storende invloed van omgevingsgeluiden dan anderen, waardoor zij spraak minder goed verstaan. Aangezien het toondrempel- en spraakaudiogram onvoldoende informatie geven over het spraakverstaan in natuurlijke situaties, bestaat er behoefte aan een instrument waarmee spraakverstaan zowel in stilte als in achtergrondlawaai wordt gemeten. De Plomptest die hiervoor wordt gebruikt bij volwassenen, is in de oorspronkelijke vorm niet geschikt voor onderzoek van kinderen. Vanuit de Afdeling Audiologie van het Academisch Ziekenhuis in Groningen is daarom enige jaren geleden een project gestart dat aanpassing van de Plomptest voor gebruik bij jonge kinderen tot doel had. In dit artikel wordt verslag gedaan van een tweetal experimenten en een pilotstudy die in het kader van dit project zijn uitgevoerd, Op grond van de onderzoeksresultaten is een instrument ontwikkeld voor onderzoek van de spraakverstaanvaardigheid in stiite en in achtergrondlawaai bij kinderen tussen 6,0 en 8,0 jaar. Het instrument bestaat uit 4 lijsten van 13 zinnen die zijn geselecteerd uit het oorspronkelijke Plompmateriaal. Voor elke lijst is een eigen verhouding vastgesteld tussen de sterkte waarmee de zinnen en het achtergrondlawaai worden aangeboden; Lijst l: geen achtergrondlawaai, Lijst 2: S/R=+4, Lijst 3: S/R=42, Lijst 4: S/R= 0 dB. Het instrument is “geijkt” op een groep Basisschoolleerlingen tussen 6;0 en 8,0 jaar. Op basis van een vergelijking van de individuele resultaten met de gemiddelde resultaten van leeftijdsgenoten kan een indruk worden verkregen van de spraakverstaanvaardigheid van een kind.


Gepubliceerd

1993-09-01

Nummer

Sectie

Artikelen