Artikelen

Veranderingen in ouder-kind communicatie en taalontwikkeling tijdens en na de Hanen oudercursus

Auteurs

  • J.W. Veerman Paedologisch Instituut, Duivendrecht
  • Y. Duivenvoorden Paedologisch Instituut, Duivendrecht

Samenvatting

De Hanen Oudercursus is een recent in ons land geïntroduceerde cursus voor ouders van jonge kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. De cursus is gebaseerd op het zogeheten interactieve model'. Hierin staan drie beginselen centraal: (1) kinderen leren taal in alledaagse sociale interacties met hun ouders; (2) ouders zijn de sleutelfiguren in de behandeling van taalontwikkelingsstoornissen, en (3) de behandeling dient gericht te zijn op het verbeteren van de kwaliteit van de ouder-kind interactie. In de cursus leren ouders hun kind te volgen, zich aan te passen aan het ontwikkelingsniveau van hun kind en taal en ervaring aan de communicatie toe te voegen. In dit artikel wordt verslag gedaan van een evaluatie-onderzoek naar mogelijke veranderingen in de communicatie tussen ouders en kinderen en in de taalontwikkeling van het kind. In vijf Medisch Kleuterdagverblijven en twee Audiologische centra namen ouders van 45 twee- tot zevenjarige kinderen deel aan een experimentele Hanen Oudercursus. Uit de uitkomsten blijkt dat zowel het communicatief gedrag van ouders als kinderen verbetert. Analyses van video-interacties laten zien dat ouders hun kind meer gaan volgen en zich meer aanpassen aan het ontwikkelingsniveau van hun kind. Zelf geven ze aan dat hun kind meer is gaan praten, dat ze hun kind ook beter begrijpen en meer aan taalstimulering zijn gaan doen. Uit follow-up metingen op drie en zes maanden na afloop van de cursus blijken deze veranderingen te zijn vastgehouden. In het toevoegen van taal en ervaring treedt geen waarneembare verandering op. Opvallend is dat de taalontwikkeling van de kinderen tijdens en na de cursus niet vooruit gaat. Implicaties worden besproken en aanbevelingen voor de verdere ontwikkeling van de cursus worden gedaan.


Gepubliceerd

1997-03-01

Nummer

Sectie

Artikelen