Artikelen

Ontwikkelingstest voor preverbale communicatie (E.C.S.P.)

Auteurs

  • G. Loots Vakgroep Pedagogische Wetenschappen, Vrije Universiteit Brussel, Vakgroep Statistiek en wiskunde
  • J. Jacquet Vrije Universiteit Brussel
  • H. Veraghtert O.B.C. Bethanië, Genk, België

Samenvatting

De Evaluation de la Communication Sociale Précoce, afgekort E.C.S.P., is een testinstrument warmee men op een gestandaardiseerde wijze de kwaliteit en het niveau van de preverbale communicatie kan onderzoeken bij kinderen in de leeftijdsperiode van 3 tot 30 maanden. De E.C.S.P. werd in Frankrijk ontwikkeld door Guidetti en Tourrette (1993). Als theoretisch uitgangspunt gelden de pragmatiek en het neo-piagetaanse model van Fisher (1980) In dit artikel wordt de E.C.S.P beschreven en besproken aan de hand van de testevaluatieprocedure van Groth-Marnat (1990). De bruikbaarheid van dit instrument wordt onderzocht bijeen steekproef van 41 Vlaamse kinderen. Gegevens over de practische afname en beoordeling, standaardisatie, betrouwbaarheid en validiteit tonen dat de E.C.S.P. een veelbelovend instrument is, mits een aantal tekortkomingen worden weggewerkt.


Gepubliceerd

1999-06-01

Nummer

Sectie

Artikelen