Artikelen

Het identificeren van mijlpalen in de taalontwikkeling van kinderen van 1 tot 6 jaar

Auteurs

  • Margreet R. Luinge Centre for Language and Cognition (CLCG), Faculty of Arts & Research School for Behavioural and Cognitive Neurosciences (BCN), University Medical Centre; University of Groningen
  • Wendy J. Post
  • Sieneke M. Goorhuis-Brouwer

Samenvatting

Doel: Het doel van dit onderzoek was om een goed genormeerd en gevalideerd screeningsinstrument te ontwikkelen (SNEL) voor de opsporing van mogelijke taalproblemen bij kinderen van een tot zes jaar. Methode: Om mijlpalen in de taalontwikkeling te schalen werd een steekproef van 527 kinderen van 1 tot zes jaar genomen via kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en basisscholen. De vragen met betrekking tot de geselecteerde mijlpalen werden telefonisch voorgelegd aan ouders van kinderen in de leeftijd van 12 tot 72 maanden. De mijlpalen werden geschaald volgens het nonparametrische Mokken Item Response Model. De externe validatie werd onderzocht door de scores op SNEL te relateren aan de uitkomsten van de Gouden standaard. Op basis van de sensitiviteit en specificiteit werd de accuraatheid van SNEL om kinderen met mogelijke taalproblemen op te sporen, gemeten. Resultaten: SNEL heeft een sterke schaalbaarheid (H = 0.95), een hoge betrouwbaarheid (Rho = 0.96), and de acuuraatheid om kinderen met taalproblemen op te sporen was goed (AUROC = 0.94). De resultaten laten zien dat een unidimensionele schaal met mijlpalen uit syntactische, fonologische en lexicale modaliteiten in zowel taalbegrip als taalproductie geschikt is voor het meten van taalvaardigheid bij kinderen. Conclusies: SNEL is een screeningsinstrument voor de opsporing van mogelijke taalproblemen bij kinderen van 1 tot 6 jaar en is in korte tijd af te nemen, sensitief en geschikt voor de eerstelijnsgezondheidszorg.

Gepubliceerd

2007-03-01

Nummer

Sectie

Artikelen