Artikelen

Kwaliteit van leven van kinderen met een taalontwikkelingsprobleem

Auteurs

  • Heleen van Agt Afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg, Erasmus MC, Rotterdam
  • Marie-Louise Essink-Bot Afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg, Erasmus MC, Rotterdam
  • Heleen van der Stege Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende Kind, Amsterdam
  • Hanneke de Ridder-Sluiter Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende Kind, Amsterdam
  • Harry de Koning Afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg, Erasmus MC, Rotterdam

Samenvatting

We onderzochten gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven (KvL) ten gevolge van een taalontwikkelingsprobleem bij kinderen. Via een vragenlijst aan de ouders zijn gegevens verzameld over de taalontwikkeling (door middel van het Taal Screenings Instrument voor 3-jarigen en Van Wiechen-items) en de KvL (door middel van de TNO-AZL Pre-school Quality of Life, TAPQOL) in een groot bevolkingscohort van 3-jarige kinderen (n=8877, respons 78%; gemiddelde leeftijd 39,1±2,0 maanden, 4347 meisjes). De Cronbach’s alpha (interne consistentie) varieerde van 0,63 tot 0,85. Afhankelijk van de definitie voor taalontwikkelingsprobleem hadden 131-316 kinderen problemen met de taalontwikkeling. Het onderscheidend vermogen van de 6 gebruikte TAPQOL-schalen werd bepaald met behulp van Receiver Operating Characteristic analyses (ROC-curves); de schalen voor Communicatie en voor Sociaal Functioneren bleken het best te discrimineren tussen kinderen met en kinderen zonder taalproblemen. Kinderen met een taalprobleem hadden significant lagere scores voor Communicatie en Sociaal Functioneren dan kinderen zonder taalprobleem (p<0,01). Uit de resultaten blijkt dat een taalontwikkelingsprobleem bij 3-jarige kinderen invloed heeft op hun sociale leven. De resultaten bevestigen het belang van monitoring van de taalontwikkeling en de mogelijke gevolgen bij kinderen.

Gepubliceerd

2005-12-01

Nummer

Sectie

Artikelen