Artikelen

Spellen voorspel je het beste met spellen

Auteurs

  • Kim A.H. Cordewener Behavioural Science Institute Radboud Universiteit Nijmegen
  • Anna M.T. Bosman Behavioural Science Institute Radboud Universiteit Nijmegen
  • Ludo Verhoeven Behavioural Science Institute Radboud Universiteit Nijmegen

Samenvatting

Kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden (ESM) hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van spellingproblemen. Om de spellingproblemen te beperken, of zelfs te voorkomen, kan een vroege interventie ingezet worden. Om te bepalen welke kinderen deze vroege interventie nodig hebben, moeten we nagaan welke vaardigheden het meest nauwkeurig voorspellen of een kind spellingproblemen gaat ontwikkelen. In deze studie hebben we dit onderzocht door 58 kinderen met ESM te volgen van midden groep 2 tot en met eind groep 3. De resultaten toonden aan dat letters schrijven aan het begin van groep 3 en woorden spellen in het midden van groep 3 de beste voorspellers waren voor spellingprestaties aan het einde van groep 3. Kinderen met ESM die aan het begin van het spellingproces uitvallen op letterkennis en beginnende spellingvaardigheden, dienen dus geselecteerd te worden voor vroege interventie.

Gepubliceerd

2012-05-18

Nummer

Sectie

Artikelen