Artikelen

Gestures en gebaren bij specifieke taalontwikkelingsstoornissen: een overzicht van de literatuur

Auteurs

  • Maartje Kouwenberg Centre for Language and Cognition (CLCG), Faculty of Arts & Research School for Behavioural and Cognitive Neurosciences (BCN), University Medical Centre; University of Groningen
  • Claartje Slofstra-Bremer
  • Marjolijn van Weerdenburg

Samenvatting

Deze literatuurstudie heeft betrekking op het gebruik van gestures en gebaren en de hiermee samenhangende taalontwikkeling. Er blijkt een positieve samenhang te zijn tussen het gebruik van gestures en de spraak- en / of taalontwikkeling. Bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis vertoont het gebruik van gestures overeenkomsten met die van jongere kinderen met eenzelfde taalniveau zonder taalproblemen. Tevens lijkt er een relatie te zijn tussen het type taalstoornis en het gebruik van gebaren wanneer deze worden aangeleerd. Ten slotte lijken gebaren te helpen bij het uitbreiden van de woordenschat en het stimuleren van het totale aantal (nonverbale en verbale) uitingen. De studies voldoen echter zelden aan de eisen van kwalitatief goed onderzoek: de steekproeven zijn klein, controlegroepen vaak afwezig en de proefpersonen zijn zelden gespecificeerd beschreven wat betreft ernst en aard van de taalproblemen. De resultaten van deze studies moeten daarom met voorzichtigheid geïnterpreteerd worden.

Gepubliceerd

2008-06-01

Nummer

Sectie

Artikelen