Artikelen

Verworven Kinderafasie: Een Systematisch Onderzoek van de Literatuur

Auteurs

  • Hanne Baillieux Centre for Language and Cognition (CLCG), Faculty of Arts & Research School for Behavioural and Cognitive Neurosciences (BCN), University Medical Centre; University of Groningen
  • Tom Bundervoet
  • Peter Mariën
  • Philippe Paquier

Samenvatting

In deze bijdrage worden aan de hand van gevalsstudies de neurologische, neurolinguïstische en neuropsychologische aspecten van verworven kinderafasie (VKA) onderzocht. Getracht werd de beschikbare gevalsbeschrijvingen sinds 1978 uit de Engelse en Franse literatuur te verzamelen (N=87), met uitzondering van de afasieën met epileptische oorzaken. De afasiekarakteristieken werden volgens een time-frame model geanalyseerd. De vraagtekens die reeds lang bij de standaarddoctrine van VKA worden geplaatst, worden in deze studie onderbouwd. Uit de analyse van de onderzoeksdata blijkt een diversiteit van afasietypes en wordt aangetoond dat er een uniforme verdeling bestaat van vloeiende en niet-vloeiende afasietypes. Analyse van de klinisch-anatomische verbanden toont daarenboven opvallende overeenkomsten tussen de afasie bij kinderen en volwassenen. Eén statistisch relevant prognostisch verband wordt geïdentificeerd, namelijk een verlaagde kans op herstel indien bij onset van de afasie een auditieve begripsstoornis aanwezig is. Er wordt geen statistisch significant verband gevonden tussen de etiologie en de leeftijd bij onset van de afasie en de mate van herstel. Via een binaire logistische regressie-analyse kunnen we enkele simulaties doorvoeren om te bepalen wanneer de kansen op herstel het hoogst en laagst zijn. Ten slotte bevestigt deze studie dat kinderen met een VKA, ondanks het linguïstisch herstel, vaak residuele cognitieve deficits vertonen.

Gepubliceerd

2006-06-01

Nummer

Sectie

Artikelen