Spellen is onverwacht gemakkelijker dan segmenteren
Samenvatting
Verondersteld wordt dat het spellen van beginnende schrijvers berust op de opdeling van woorden in fonemische segmenten. Het hier beschreven onderzoek toetst die veronderstelling door de samenhang tussen segmentatiefouten en spelfouten te bestuderen. Basisschoolleerlingen die slechts enkele maanden schrijfonderwijs hadden gehad moesten een aantal woorden zowel segmenteren als - bij een andere gelegenheid - schrijven. De voorspelde hoge correlatie tussen segmentatie- en spellingscores werd gevonden. Anders dan voorspeld blijkt spelling echter significant gemakkelijker dan segmentatie. Woorden worden toch goed gespeld ondanks een foute segmentatie. In de discussie worden enkele verklaringen voor dit onverwachte resultaat besproken en kanttekeningen geplaatst bij het gebruik van de segmentatietaak in de diagnostiek en behandeling van spellingproblemen.
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Copyright (c) 1992 Swets & Zeitlinger

Dit artikel is gelicentieerd onder de Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken 4.0 Internationaal (CC BY-NC-ND 4.0) licentie.