Artikelen

Yes or No: How children combine gestures and speech to express honest and deceiving attitude

Auteurs

  • Marc Swerts
  • Yan Gu
  • Tarissa Boerrigter

DOI:

https://doi.org/10.21827/32.8310/2022-SG-206

Samenvatting

Dit artikel rapporteert over een studie naar de manier waarop kinderen hoofdbewegingen maken die bedoeld zijn om hun appreciatie voor een getoond object uit te drukken, waarbij we een vergelijking maken tussen gevallen waarbij die hoofdbeweging wel of niet overeenkomt met hun echte waardering. Aan vierenveertig kinderen tussen vijf en acht jaar oud werd gevraagd om aan een experimentator te vertellen of ze een reeks getoonde objecten wel of niet als cadeau voor hun verjaardag zouden willen krijgen. In een
eerste ronde deden kinderen die taak zonder extra instructie zodat hun antwoord overeenkwam met hun echte waardering van een object (congruent). In een tweede ronde werd hen gevraagd om een antwoord te geven dat tegengesteld was aan hun echte waardering (incongruent). Analyses van hun verbale antwoorden en reactietijden laten zien dat jongere kinderen het moeilijker vonden om incongruente antwoorden te produceren. Naast het feit dat het relatieve aantal hoofdbewegingen afneemt met leeftijd blijkt dat kinderen uit alle onderzochte leeftijdscategorieën meer bewegingen maken in de congruente conditie, en meer verticale dan horizontale bewegingen.

Gepubliceerd

2022-11-05