Evaluating knowledge and self-rated competence of educational and speech-language professionals on language development and disorders
DOI:
https://doi.org/10.21827/32.8310/2024-22Samenvatting
Doel: Mondelinge taalvaardigheid is essentieel voor de (schoolse) ontwikkeling en participatie van kinderen. Om de juiste ondersteuning te kunnen bieden aan kinderen met taalproblemen of een taalontwikkelingsstoornis is het van belang dat onderwijs- en zorgprofessionals kennis hebben over taalontwikkeling en zich competent voelen in het bieden van ondersteuning. Om hier meer zicht op te krijgen hebben we de kennisbasis, zelfingeschatte competentie en de toelichting over deze ervaren competentie van verschillende groepen onderwijs-zorgprofessionals vergeleken.
Methode: In totaal vulden 33 logopedisten, 57 ambulant dienstverleners (AD), 46 leerkrachten en intern begeleiders (IB) uit het reguliere onderwijs en 23 leerkrachten en IB-ers in het speciaal cluster 2 onderwijs een online vragenlijst in. Om de kennisbasis te meten gaven zij voor 24 stellingen over taalontwikkeling en taalstoornissen aan of die waar of niet waar waren. Ze beoordeelden ook hun competentie in het ondersteunen van kinderen met taalproblemen op een schaal van 1-10. Tot slot werd hen gevraagd aan te geven waarom ze kinderen met taalproblemen konden ondersteunen en wat ze nodig zouden hebben om dat nog beter te kunnen doen.
Resultaten: Er waren geen groepsverschillen in de kennisbasis. De groepen verschilden wel op de zelfbeoordeelde competentie (regulier < speciaal onderwijs en AD < logopedisten). Er was geen correlatie tussen de kennisbasisscore en de zelfbeoordeelde competentie. Wat betreft positieve invloeden op de ervaren competentie noemden de deelnemers met name hun eigen kennis, ervaring en opleiding. Om betere ondersteuning te kunnen leveren werden met name systeemfactoren genoemd gerelateerd aan onderwijs en zorg.
Conclusies: Deze resultaten geven aan dat het belangrijk is om aandacht te besteden aan de kennisbasis en ervaren competentie van de verschillende groepen onderwijszorg-professionals, net als aan het verminderen van barrières in de onderwijszorgcontext.
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Copyright (c) 2024 Elise de Bree, Madelon van den Boer
Dit artikel is gelicentieerd onder de Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken 4.0 Internationaal (CC BY-NC-ND 4.0) licentie.