Casus procesgerichte diagnostiek bij een kind met een spraakontwikkelingsstoornis (SOS)
DOI:
https://doi.org/10.21827/32.8310/2025-SOS-63Samenvatting
Het stellen van een diagnose bij een spraakontwikkelingsstoornis (SOS) is vanwege de complexiteit ervan een veel besproken onderwerp. Het classificeren van een SOS op basis van symptomen biedt niet altijd duidelijkheid over de te volgen therapie, omdat er veel overlappende symptomen zijn tussen de verschillende subtypen van een SOS. Voor het stellen van een diagnose kunnen verschillende spraakonderzoeken gebruikt worden. Het is belangrijk om te weten op welk onderdeel/onderdelen van het spraakproces een onderzoek zich richt om de resultaten van het onderzoek te kunnen interpreteren, hypotheses te vormen, te toetsen en een diagnose te stellen. Door bij het onderzoek niet alleen uit te gaan van symptomen van de spraak (symptoomdiagnostiek), maar ook te kijken naar de onderliggende processen (procesdiagnostiek) kan richting gegeven worden aan een diagnose en effectieve behandeling. Dit wordt geïllustreerd door middel van een casus.
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Copyright (c) 2025 Melissa Krommedam-Wiegertjes

Dit artikel is gelicentieerd onder de Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken 4.0 Internationaal licentie.