Artikelen

Werkwoordscongruentie bij bilinguale kinderen met een taalstoornis

Authors

  • Jan de Jong Centre for Language and Cognition (CLCG), Faculty of Arts & Research School for Behavioural and Cognitive Neurosciences (BCN), University Medical Centre; University of Groningen
  • Antje Orgassa
  • Nazife Çavuş

Abstract

In deze studie wordt werkwoordscongruentie getoetst bij eentalige en tweetalige kinderen. De tweetalige kinderen hebben Turks als moedertaal. Tweetalige kinderen met een specifieke taalstoornis worden vergeleken met tweetalige kinderen zonder taalstoornis en ook met eentalige kinderen met een specifieke taalstoornis en eentalige kinderen met een normale taalontwikkeling. De vergelijking laat verschillen zien tussen de kinderen met en zonder taalstoornis. Bovendien zijn er verschillen tussen de data voor beide talen: het foutenaantal is groter voor het Nederlands dan voor het Turks. De uitkomsten worden besproken in het licht van de discussie over de status van tweetalige SLI. Daarnaast worden de resultaten vergeleken met die van onderzoek naar crosslinguïstische verschillen in de symptomen van SLI.

Published

2007-06-01

Issue

Section

Artikelen